Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactic evaluation --- vakoverschrijdende eindtermen --- evaluatie (onderwijs)
Choose an application
Objectives of teaching --- School management --- Secondary education --- vakoverschrijdende eindtermen --- Flanders
Choose an application
Objectives of teaching --- Secondary education --- vakoverschrijdende eindtermen --- leerdoelen --- leerdoelstellingen --- secundair onderwijs 1ste graad --- Flanders
Choose an application
Dit boek voermt een aanzet om met leerlingen aan de slag te gaan, niet alleen theoretisch maar ook praktisch, via werkvormen, opzoekswerk, scripties, mini-ondernemingen, bedrijfssimulatiespelen, leerbedrijven, mogelijk in de toekomst ook leerondernemingen. Het boek verduidelijkt de begrippen wetenschap, techniek en technologie. Het stelt dat de rode draad die begint in het basisonderwijs bij wereldoriëntatie en in de eerste graad van het secundair onderwijs bij h et leervak technologische opvoeding vakoverschrijdend kan worden uitgewerkt in de vier laatste jaren van het ASO. Eindtermen, concrete schoolvoorbeelden, ondersteunende organisaties, implemantatiestappen en de wijze van evalueren op het schoolniveau zowel als het evalueren op het individuele niveau komen hierbij aan bod. (Bron: covertekst)
Vakoverschrijdend werken. --- Didactics of secundary education --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of technology --- vakoverschrijdende eindtermen --- technisch-technologische vakken --- techniek --- ASO --- technologische opvoeding --- vakoverschrijdende vorming --- 456.8 --- Basisonderwijs --- Derde graad --- Eerste graad --- Eindtermen --- TTO --- Technologie --- Tweede graad --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Wetenschap --- 487.1 --- Daktuin --- Evaluatie --- Groene energie --- Mini-onderneming --- Secundair onderwijs --- Techniek --- Vakoverschrijdend werken --- Zelfevaluatie --- Zonne-energie --- vakoverschrijdende eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- 060148.jpg --- Technologische vorming: didactiek --- Vormingsgebieden --- 454.9 --- technologische opvoeding (ler) --- vakoverschrijdend werken
Choose an application
In Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs beschrijven Martin Bootsma en Eva Naaijkens hoe je als basisschool thematisch onderwijs kunt ontwerpen en geven, waarbij je niet alleen de zaakvakken aanbiedt, maar waarin je ook domeinen van het taalonderwijs, burgerschap, digitale geletterdheid en de creatieve vakken onderbrengt. Er is veel aandacht voor lezen, schrijven en spreken binnen thematisch onderwijs.Verder beschrijven de auteurs een praktische didactiek, die ervoor zorgt dat leerlingen niet alleen veel kennis opdoen, maar deze ook leren toepassen in nieuwe situaties. Er is in het boek bovendien aandacht voor het implementatie- en borgingsaspect, de ontwikkeling van professionele standaarden en het vakmanschap van de leraar.De auteurs laten zien dat je door thematisch te werken en door vakken te integreren de overladenheid van het lesprogramma kunt terugdringen. Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs borduurt voort op de boeken die Naaijkens en Bootsma hebben geschreven over kwaliteitscultuur en kwaliteitsaanpak (En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven en De school als werkplaats).*Een praktisch boek dat, rekening houdend met de wettelijke opdracht die scholen hebben, stapsgewijs beschrijft hoe je vanuit de kerndoelen, referentieniveaus en leerlijnen kennisrijke thema?s ontwikkelt.*
Basisonderwijs ; praktische didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics --- vakoverschrijdende eindtermen --- vakoverschrijdende thema's --- contractwerk --- didactische processen --- didactische werkvormen --- onderwijsonderzoek --- Thematisch werken --- Ervaringsgericht onderwijs --- Basisonderwijs --- Curriculum development --- Primary education
Choose an application
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Algemeen. --- Vakdidactiek. --- Secondary education --- vakoverschrijdende thema's --- vakoverschrijdende eindtermen --- Didactics --- SO (secundair onderwijs) --- #KVHB:Secundair onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- 484.21 --- onderwijs : s.o. (ler) --- 37.03 --- Gezondheidsvoorlichting --- Milieueducatie --- Onderwijs --- Seksuele opvoeding --- Werkvormen --- didactiek vakoverschijdend werken: sec. ond --- gezondheidsopvoeding --- milieuopvoeding --- seksuele opvoeding --- Didactiek --- Secundair onderwijs
Choose an application
De vakoverschrijdende eindtermen leren leren beogen dat leerlingen in de loop van hun onderwijsloopbaan vaardige leerders, denkers en probleemoplossers worden. De aandacht voor leren leren dient daarom niet alleen ter ondersteuning van het leren op school maar heeft vooral tot doel leerlingen te vormen die zelfstandig kunnen leren. Dat is een taak die niet langer uitsluitend door de bevlogen leerkracht in de klas kan worden opgenomen maar eveneens op het niveau van de school als lerende organisatie dient te worden ondersteund. In die optiek dienen scholen een kernteamgericht leertraject ter bevordering van zelfstandig leren in klaspraktijk en schoolbeleid geleidelijk aan uit te bouwen. Centrale aandachtspunten op de weg van verandering zijn: het leren reflecteren inzake begeleid zelfstandig leren, ontwikkelen van een vertaalslag naar de eigen praktijk en expertisedeling in schoolspecifiek en -overstijgend verband. Daarnaast dient er meer nadruk gelegd te worden op de school als lerende organisatie waarin zelfevaluatie centraal staat.
450.8 --- leren leren --- studiemethoden --- Didactiek --- Leeromgevingen --- Leerpsychologie --- Leren leren --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- 371.3 --- Beleid --- Innovaties --- Leren --- Onderwijs --- 071904.jpg --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- studievaardigheden --- zelfstudie --- Study methods --- Didactic strategies --- didactiek --- Studiemethodiek --- Didactische werkvormen --- Leerstijlen --- Leerprocessen --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Probleemoplossend denken --- Zelfstandig leren --- Schoolmanagement --- EduBROn --- 454 --- 484 --- Leerstijl --- Leerproces --- Vakoverschrijdende eindterm
Choose an application
In 'Stapstenen' krijgen leerlingen 2de en 3de graad voorbeelden en uitleg bij de verschillende stappen van een (wetenschappelijk) onderzoek. Komen o.a. aan bod: de verschillende dataverzamelingsmethodes, verwerking van data, rapportering, reflectie en evaluatie. Het materiaal uit de nascholing humane wetenschappen en vrije ruimte van VVKSO werd hierin verwerkt (naast vele andere bronnen). Elke stap wordt met voorbeelden toegelicht, zodat het boek kan gebruikt worden als studieboek (bv. in de richting Humane wetenschappen om de overkoepelende doelstellingen voor de specifieke vakken te realiseren) of als naslagwerk bij het opzetten van een onderzoek
Wetenschappelijk onderzoek. --- wetenschappelijk onderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Research on teaching --- Methods in social research (general) --- Secondary education --- vakoverschrijdende eindtermen --- onderzoeksmethoden --- Higher education --- onderzoek --- 2e graad s.o --- 3e graad s.o --- 450.8 --- Onderzoek --- 489.59 --- Rapporteren --- 003 --- onderzoeksvaardigheden (ler) --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- informatie verwerken --- informatie verwerven --- onderzoekscompetentie --- informatie- en communicatietechnologie(ICT) --- 031 --- informatievaardigheden --- rapporteren --- secundair onderwijs --- Informatiebronnen --- Informatievaardigheden --- Informatieverwerking --- 001.81 --- informatietechnologie --- onderzoeksmethodologie --- Economie ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Onderzoeksvaardigheden ; secundair onderwijs --- 001.8 --- heuristiek --- internet --- papers --- scripties --- Wetenschappelijk onderzoek --- onderzoek bis --- #PBIB:+SLO 220.50 --- Methodiek van het studeren --- Overige onderwerpen --- informatie en documentatie --- Informatie, documentatie ; algemeen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderzoek --- Bronnenmateriaal --- Onderzoeksmethoden --- Diagnose --- Dataverzameling --- Evaluatie --- Onderzoeksmethode --- Dataset --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Didactic strategies --- Onderzoek (wetenschap) --- Methods in social research (general). --- Secondary education. --- Higher education. --- vakoverschrijdende eindtermen. --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- wetenschappelijk onderzoek. --- onderzoeksmethoden.
Choose an application
In 1997 werden ontwikkelingsdoelen en eindtermen vastgelegd voor het basisonderwijs. De manier waarop deze tot stand zijn gekomen en later werden aangepast onder druk van de koepelorganisaties heeft onduidelijkheid gecreëerd over de waarde en het gebruik ervan. Bovendien zitten uiteenlopende benaderingen in leermiddelen vervat, wat de interpretatie ervan verder compliceert. Daarnaast spelen ook de opvattingen en de perceptie van leerkrachten en directies een rol in de wijze waarop ontwikkelingsdoelen en eindtermen uiteindelijk worden geïnterpreteerd en vertaald in de dagdagelijkse klaspraktijk. Als gevolg van dit alles was de overheid geïnteresseerd in een evaluatieonderzoek. Dit boek is de neerslag van het onderzoek dat werd uitgevoerd in het kader van het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (OBPWO). Daarin wordt nagegaan of leraren en directies tevreden zijn over de ontwikkelingsdoelen en eindtermen als kerncurriculum voor het basisonderwijs. Bovendien wordt onderzocht of ze mee richting geven aan de concrete klaspraktijk en het schoolbeleid. Het boek wil een democratische dialoog over de waarde en het gebruik van ontwikkelingsdoelen en eindtermen stimuleren.
Eindtermen --- Ontwikkelingsdoelen. --- Basisonderwijs. --- Teaching --- onderwijs --- eindtermen --- Education [Elementary ] --- Education--Research --- 737 Leerprogramma's --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Eindtermen --- #KVHB:Leerplannen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 472.4 --- 474.1 --- Basisonderwijs --- Curricula --- Evaluatie --- Leergebieden --- Leerplannen --- Onderzoek --- Ontwikkelingsdoelen --- Vakoverschrijdende eindtermen --- Curriculumontwikkeling --- curricu --- evaluatie --- leerplannen --- onderzoek --- ontwikkelingsdoelen --- basisonderwijs --- curriculumontwikkeling --- basisonderwijs (ler) --- eindtermen (ler) --- 101757.jpg --- 371.014 --- 371.3 --- 371.26 --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.014 Onderwijspolitiek --- Onderwijspolitiek --- Leerplannen; algemeen --- Doelstellingen --- PXL-Education 2014 --- didactiek --- wetenschappelijke inzichten --- Vlaanderen --- Wetenschappelijk onderzoek --- Eindterm --- Ontwikkelingsdoel --- Natuurwetenschappen --- Emigratie --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Al heel wat scholen hebben een eerste stap gezet naar uitwisselingsprojecten of afstandsleren via elektronische leeromgevingen. Zij ervaren dat internationalisering misschienniet altijd van een leien dakje loopt, maar dat deze aanpak tegelijkertijd enorm verrijkend kan zijn voor leerlingen én leerkrachten. Heel wat andere scholen willen wel een internationaal project opzetten, maar weten niet goed hoe hieraan te beginnen. Dit Cahier wil beide groepen ondersteuning bieden. Het is de neerslag van ervaringen met internationale projecten die werden opgedaan in twee Comeniusprojecten aan de KUL : Mepwed en Mictep. Het boek is de neerslag van ervaringen met internationale projecten die werden opgedaan in twee Comeniusprojecten aan de K.U.L.: Mepwed en Mictep. De auteurs zien internationalisering niet als een doel op zich, maar vooral als een manier om andere vernieuwingsprojecten te realiseren. Ze leggen dan ook de link naar o.a. projectonderwijs, vaardigheidsonderwijs, leren leren en vakoverschrijdende eindtermen. Ze stellen verschillende vormen van internationale proecten voor en besteden ruim aandacht aan de opzet, de verschillende fasen en de evaluatie van internationaal projectwerk. Verder krijgt ICT, dat hierbij een belangrijke rol speelt, bijzondere aandacht. (Bron: covertekst)
Projectwerk --- Internationaal. --- Secondary education --- projectonderwijs --- internationalisering --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- didactische werkvormen --- projectwerk --- 458.9 --- 484.21 --- didactiek --- onderwijs --- uitwisselingsprojecten --- 454.2 --- Afstandsonderwijs --- Elelktronische leeromgeving --- Internationalisering --- Projectonderwijs --- 454.21 --- 454.9 --- internationalisering (ler) --- Elektronische leeromgevingen --- Uitwisselingsprogramma's --- Uitwisselingsprogramma's; s.o --- Uitwisselingsprojecten --- Vakoverschrijdend werken --- Internationaal projectwerk: didactiek secundair onderwijs --- Pedagogie --- bijzondere onderwerpen uit de onderwijspraktijk --- didactiek secundair onderwijs - didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Didactische werkvormen --- Elektronische leeromgeving --- Didactiek --- Comeniusprojecten --- Vaardigheden --- Leren leren --- Vakoverschrijdende eindtermen --- ICT --- #BSCH: vak: PAV --- Uitwisselingsproject --- Comeniusproject --- Vakoverschrijdende eindterm
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|